EDUKACJA GLOBALNA 2021/22
W tym roku szkolnym w ramach edukacji
globalnej, uczniowie szkoły podstawowej
klasy IV – VIII i uczniowie liceum – klasy
I – III, zostali zapoznani z problemem
dostępności do wody pitnej na świecie,
szczególnie na obszarze Afryki oraz
sposobami rozwiązywania tego problemu.
Woda jest podstawową potrzebą życia, zgodnie z Celem 6 Zrównoważonego Rozwoju – „Czysta woda i warunki sanitarne”, w którym jest zapisane: „… należy zapewnić wszystkim ludziom dostęp do wody i warunków sanitarnych poprzez zrównoważoną gospodarkę zasobami wodnymi”. Czy realizacja tego celu rozwojowego uda się do końca 2030 roku? …
Obecnie 1 miliard ludzi na świecie żyje bez dostępu do czystej wody. Taka sytuacja ma miejsce w rozwijających się krajach Afryki, Ameryki Łacińskiej i Azji Południowo- Wschodniej.
Aby lepiej poznać ten globalny problem, zrozumieć sytuację bytową ludzi Globalnego Południa, uczniowie oglądali materiały dokumentalne przygotowane przez Polską Akcję Humanitarną PAH oraz analizowali warunki życia ludności Afryki, porównywali je ze swoimi warunkami oraz wyciągali trafne wnioski dotyczące oceny nierównej dostępności do wody pitnej na świecie. Zapoznali się także z działaniami pomocowymi PAH oraz programami wsparcia dla ludności Afryki, np.: „Razem dla Afryki”’ „Africa Help”, „Kapnij dla Afryki”, Dzieci Dzieciom „Kropelka życia”, Misja Sercanów „Daj mi pić”, „Studnie w Sudanie budują Kielczanie”, i inne.
Pierwsze materiały filmowe – „Woda zmienia życie” oraz „Woda – kampania wodna PAH”, uświadomiły uczniom rolę wody w życiu człowieka, przybliżyły problemy mieszkańców niektórych regionów Afryki z dostępem do czystej pitnej wody, trudności w jej zdobywaniu.
„Woda zmienia życie”, PAH_org
Film pokazujący, jak zmienia się życie mieszkańców wioski z Sudanie Południowym, kiedy pojawia się źródło wody pitnej.
Uczniowie dowiedzieli się, że na ubóstwie wodnym cierpią szczególnie kobiety i dzieci; to na nich spoczywa głównie obowiązek zdobycia wody dla rodziny – wędrują nawet po 3 godziny dziennie do najbliższej rzeki lub mokradła, aby zaczerpnąć wodę, która jest zanieczyszczona i nie nadaje się do spożycia, potem dźwigają do domu ciężkie kanistry z wodą na głowie lub plecach. Uczniowie mieli możliwość poznać niebezpieczeństwa czyhające na ludzi w czasie drogi po wodę – np.: atak dzikich zwierząt, przemoc fizyczna oraz blokowanie dostępu do ujęcia wody przez grupy przestępcze.
Uczniowie dowiedzieli się również, że czas poświęcony na noszenie wody, to czas, w którym kobiety nie mogą pracować i opiekować się dziećmi, a dzieci – nie mogą chodzić do szkoły, uczyć się i bawić. Uczniowie przekonali się, jak bardzo zanieczyszczona jest woda pobierana z sadzawek, uświadomili sobie, że jest przyczyną różnych chorób, a przy braku dostępu do lekarstw – nawet śmierci.
Prezentowany materiał skłonił uczniów do głębszych refleksji, zadawali wiele pytań, dyskutowali o sytuacji mieszkańców Afryki i porównywali swoje warunki życia z tamtejszymi.
Kolejne prezentowane materiały dotyczyły sposobów rozwiązywania problemu dostępności do wody. Na podstawie filmów dokumentalnych: „Nasze działanie w Kenii/PAH” oraz „Jak zbudować studnię?”, uczniowie dowiedzieli się o budowie studni w Afryce i ich kosztach, o filtrach do wody, zbiornikach na deszczówkę ustawianych np. przy szkołach oraz tamach piaskowych budowanych z wielkim trudem na okresowo pojawiających się rzekach.
„Nasze działanie w Kenii/PAH” /reportaż/ „Jak zbudować studnię?” /reportaż/
Gazetka tematyczna
Z dużym zainteresowaniem uczniowie oglądali prezentowane reportaże, dzielili się swoimi odczuciami. Edukacja globalna przybliża uczniom obraz świata, którego nie znają z życia codziennego; skłania do refleksji, uwrażliwia na los ludzi, żyjących w ubóstwie lub na granicy ubóstwa na naszej planecie.
Agnieszka Sz.