Październik – Miesiącem Zwierząt

Każdego  roku obchodzimy wiele dni poświęconych poszczególnym gatunkom zwierząt:  Dzień Psa i Dzień Kundelka, Dzień Kota, Słoni, Tygrysów, Pingwinów, Dzień Zwierząt Laboratoryjnych, Dzień Ryby, Dzień Zwierząt Hodowlanych, Dzień Pszczoły i wiele, wiele innych, ale w powszechnej świadomości najbardziej zakotwiczył się październikowy Światowy Dzień Zwierząt,  obchodzony czasem cały tydzień, jako Światowy Tydzień Zwierząt, albo nawet miesiąc: Październik – miesiącem zwierząt.

 W naszej szkole z tej okazji podjęte były różne działania, dzięki którym uczniowie mieli okazję dowiedzieć się wielu ciekawych rzeczy na temat zwierząt, uczestniczyć w opracowaniu Albumu zwierząt pt.: „Czy znasz to zwierzę?”, wykonać techniką rysunkową prehistoryczne zwierzęta na lekcjach plastyki. W całą akcję zaangażowani byli przede wszystkim uczniowie klas – IV, VIIa i VIIb ze szkoły podstawowej, ale odbiorcami tego, co przygotowali w ciągu miesiąca pracy, byli wszyscy uczniowie szkoły.

A oto nasze działania:

1. Przygotowane były trzy gazetki tematyczne, dzięki którym uczniowie mogli:

- poznać genezę Dnia Zwierząt oraz Miesiąca Zwierząt, związek tego wydarzenia ze św. Franciszkiem z Asyżu

- przeanalizować kilka ważnych zagadnień związanych ze zwierzętami i odpowiedzieć na ważne pytania, np.: Czy znasz miejsca stworzone przez człowieka, których zwierzęta wolałyby nie znać?; A jak Ty traktujesz zwierzęta w swoim otoczeniu?; Czy wiesz, gdzie można spotkać nieszczęśliwe i cierpiące zwierzęta?; Czy wiesz, dlaczego należy chronić zwierzęta?; Czy wiesz, że sklep zoologiczny – to zbiór „nieszczęść” z całego świata, wydartych z ich naturalnego środowiska?; Czy wiesz, co odczuwa złapane w niewolę, więzione w klatce zwierzę, przeznaczone na nielegalny handel?; Czy wiesz, ile gatunków zwierząt ginie bezpowrotnie na świecie w wyniku działalności człowieka?; Czy wiesz, że zwierzę „wydarte” ze swojego naturalnego środowiska cierpi, często choruje i umiera?... i wiele, wiele innych pytań

- poznać 10 najbardziej zagrożonych wyginięciem zwierząt na świecie, ogłoszonych przez WWF oraz przyczyny tego zjawiska – niedźwiedź polarny, pingwin Magellana, motyl monarcha, panda wielka, żółw skórzasty, tuńczyk błękitnopłetwy, tygrys, mors, nosorożec jawajski i goryl górski

- dowiedzieć się, że zwierzęta podlegają tym samym prawom natury, co człowiek

- uzmysłowić sobie sens zapisu w artykule 1 ustawy o ochronie zwierząt z dn. 21 sierpnia 1997 r.:

„Zwierzę, jako istota żyjąca, zdolna do odczuwania cierpienia, nie jest rzeczą. Człowiek jest mu winien poszanowanie, opiekę i ochronę”.

2. Ogłoszona była Akcja edukacyjna „Czy znasz to zwierzę?” dla wszystkich chętnych uczniów klasy VIIa i VIIb; celem akcji było poszerzenie wiadomości uczniów o światowej faunie oraz przygotowanie charakterystyki zwierząt mało znanych i stworzenie e-albumu zwierząt oraz wystawy prac uczniów w szkole. Uczniowie bardzo chętnie przystąpili do akcji, przygotowali łącznie, w oparciu o dostępne materiały, 75 kart charakterystyki zwierząt o nietuzinkowych, ciekawych nazwach, sposobie bycia, wyglądzie i ekologii. Wszystkie prace uczniów zebrane zostały razem i powstał piękny Album zwierząt pt.: „Czy znasz to zwierzę?”, do obejrzenia którego zapraszamy.

3. Uczniowie klasy IV szkoły podstawowej na lekcjach plastyki rysowali węglem rysunkowym prehistoryczne zwierzęta. Najładniejsze prace można było podziwiać na wystawie na holu szkolnym. Dzięki temu przedsięwzięciu uczniowie naszej szkoły mieli możliwość przenieść się w czasie, do odległych epok w historii człowieka, do grot, jaskiń i poznać sposób rysowania różnych prehistorycznych zwierząt przez dawnych naszych przodków. Dzięki tej lekcji plastyki uczniowie połączyli sztukę, historię i zoologię w jedną spójną całość.

Agnieszka Sz.

PAŹDZIERNIK  –  MIESIĄCEM  ZWIERZĄT

SZANUJ  –  KOCHAJ  –  NIE KRZYWDŹ